KALP

بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

 

 

 

همانطور كه بارها ذكر شده، رژیم مناسب برای حفظ سلامت پوست تقریباً همان رژیمی میباشد كه برای حفظ سلامت كل جسم نیاز است. علت این میباشد كه رژیم مناسب برای سلامت كل جسم، فرایند پیری سلولی را كند می سازد و پوست نیز به عنوان جزئی از جسم با این رژیم سلامتی بیشتری بدست می آورد. البته رعایت یك سری نكات خاص در مورد پوست از اهمیت خاصی برخوردار میباشد كه در این مطلب بیان خواهد شد.

 


تعادل و تنوع

 

امروزه رعایت یك رژیم متعادل در همه جا توصیه می شود. ولی واقعاً یك رژیم متعادل چگونه است؟ منظور متخصصان تغذیه از رعایت یك رژیم متعادل، دریافت كافی كلیه مواد مغذی مورد نیاز میباشد تا فرد دچار سوء تغذیه پروتئین و كمبود ویتامین و املاح نشود. اجرای چنین برنامه ای نقش اساسی در زندگی بسیاری از افراد، خصوصاً كسانی كه علاقه زیادی به استفاده غذای بیرون از منزل را دارند، ایفا می كند. البته به خاطر داشته باشید برای اینكه بتوانیم با مواد غذایی طبیعی از فرایند پیری جلوگیری كنیم، لازم میباشد یك سری مواد غذایی را بیش از مقدار مورد نیاز استفاده كنیم.

 

استفاده از هرم غذایی و برنامه راهنمای روزانه غذا (daily food guide) یك شیوه آسان و قابل درك برای اطمینان از استفاده یك رژیم متعادل است.

 

– 6 تا 11 واحد از نان و غلات

 

– 3 تا 5 واحد از سبزیجات

 

– 2 تا 4 واحد از میوه ها

 

– 2 تا 3 واحد از گوشت یا جانشین هایش (ماهی، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و دانه ها)

 

– 2 واحد از شیر و محصولات لبنی

 

برای اینكه مطمئن باشیم كلیه مواد مغذی در حد نیاز تامین شده اند بهتر میباشد در هر گروه غذایی از مواد متنوعی استفاده كنیم.

 


میوه ها و سبزیجات

 

حتماً از قدیمی ترها شنیده اید كه استفاده مواد غذایی تازه كلید جوانی است. اكنون این مساله از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است. میوه و سبزی تازه از پیری زودرس پوست جلوگیری می كنند زیرا محتوی مقدار زیادی آنتی اكسیدان هستند. بسیاری از رنگدانه های شیمیایی1 كه در میوه ها و سبزی ها موجودند خاصیت آنتی اكسیدانی بسیار بالایی دارند. این آنتی اكسیدان ها موجب جلوگیری از تخریب سلولی می شوند . بدین صورت كه رادیكال های آزاد موجود در جسم خصوصاً در منطقه پوست را كه در تماس با محیط اطراف است، فلج كرده و جلوی عملكرد تخریبی آنها را می گیرند. برای اطمینان از وجود آنتی اكسیدان كافی در میوه و سبزی، آنها بصورت خام و تازه ( یا نیم پز ) استفاده كنید، چون حرارت و نگهداری در یخچال و فریزر محتوای آنتی اكسیدانی آنها را كاهش می دهد.

 

بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

 

مایعات

 

پوستی كه رطوبت كافی داشته باشد كمتر چروك می شود، پس با استفاده مقدار زیادی آب در طی روز، آب مورد نیاز برای تعریق پوست را فراهم كنید تا خشك نشود. متخصصان توصیه می كنند كه 6 تا 8 لیوان آب در روز بنوشید. قهوه و نوشابه منابع خوبی برای تامین مایعات نیستند زیرا حاوی كافئین هستند كه یك ماده دیورتیك ( ادرار آور ) میباشد و موجب دفع آب بصورت ادرار می شود. نكته دیگر اینكه 2 تا 3 ساعت قبل از خواب آب زیادی ننوشید زیرا ممكن میباشد موجب افزایش ورم صبحگاهی و كشیدگی بیش از اندازه پوست شد.

 

 

كالری مصرفی

 

غیر از سوختن پوست زیر آفتاب ظهر،اضافه و كم كردن وزن به سرعت پوست را چروك می كند، زیرا با افزایش چربی جسم پوست كش آمده و با لاغر شدن، چربی جسم تحلیل می رود و پوست جمع شده ، چروك می خورد. البته اندازه جمع شدن پوست به سن فرد ( هر چه سن بالاتر باشد احتمال چروك شدن بیشتر میباشد )، ژنتیك و دیگرعوامل موثر مثل نوع رژیم بستگی دارد. پس مراقب كالری مصرفی تان باشید تا دچار اضافه وزن نشوید و اگر قصد كاهش وزن دارید ، حتماً زیر نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرید زیرا اضافه و كم كردن مرتب وزن، نه تنها برای پوست بلكه برای كل جسم مضر است.

 


پخت غذا

 

شیوه كلی پخت غذا استفاده از حرارت میباشد و همانطوری كه می دانید و كلیه شیمی دان ها گفته اند افزایش حرارت موجب تغییر محتوایی در مواد غذایی می شود. این به چه معنی است؟

 

بدین معنا میباشد كه هر دفعه گرم كردن غذا، فرایندهای تخریبی اكسیداسیون به سرعت بالا می رود؛ به عبارت دیگر حرارت، مواد مغذی و آنتی اكسیدان های موجود در غذا را كاهش و رادیكال های آزاد را افزایش می دهد. در نتیجه آنتی اكسیدان كمتر و رادیكال آزاد بیشتری دریافت می كنیم كه عامل اصلی پیری پوست است. ولی نخوردن غذای پخته هم اشتباه میباشد و نباید استفاده غذاهای پخته شده را قطع كنید تا از اثرات مخرب آن مصون باشید.

 

باید مدت زمان پخت مواد غذایی را كاهش دهید و از سرخ كردن زیاد غذاها و پختن آنها با مقادیر فراوان روغن و چربی بپرهیزید. بهترین روش پخت، پختن غذا با مواد غذایی كاملاً تازه در مدت كم و استفاده سریع آن است.

منبع :تبیان

فروشگاه مارکت سنتر